"Nabila, what do you think of Malaysians? Are they nice?"
"Umm.. I'm a Malaysian so yeah, of course I'd say that Malaysians are nice and kind.."
"Yeah, I think so too. Could you write a paragraph about Malaysian people? Like why they are nice, culture, religions, etc.."
"Okaaayy.."
that is one weird request from a non-Malaysian friend, isnt it?
"Why Malaysians are nice?".. Because I keep asking myself,
"Are we really nice?"
Rasa mcam menipu. Tak ke?
Pernah tak dengar lagu Siti Nurhaliza yang pasal budi bahasa. Ada la lirik dia "Rakyat Malaysia berhemah tinggi, ramah dan mesra elok pekerti". Oh, the truth is, rasa geli dengar rangkap tu.
Berebut naik public transport tanpa memberi laluan kepada orang yang hendak keluar - berhemahkah?
Tidak memberi laluan kepada pedestrian - budi pekertikah?
Akak kaunter/cashier yang muka masam mencuka sepanjang masa - budi bahasakah?
Pakcik bas yang marah-marah orang - berhemahkah?
Orang tua tengah berdiri dalam komuter, kau senang-senang duduk?
Mungkin ini benda kecil2 je, tapi inilah yang kita selalu nampak. Betul tak? Benda-benda basic.
Benda-benda basic ni lah yang kalau dibiarkan, jadi melarat.
Kalau tak cukup lagi, sila baca ini. http://saifulislam.com/9430
Terkejut bila baca kejadian di Tanjung Malim tu.
Orang sedang ditimpa kesusahan, orang awam sibuk mengutip beras.
Jepun dilanda tsunami, Kosmo hanya risau pasal Maria Ozawa.
Berita Harian fikir pasal Ultraman.
Indonesia tsunami, orang cakap tu balasan sebab buat Tuhan marah.
Ok, religion aside. Be sensitive please. Orang tengah bersedih, meraung, menangis, kau cuma cakap "haa, itulah.. bala."
Terkadang rasa orang luar yang lebih berhemah tinggi.
"Ahh kau, takde semangat patriotik langsung. Kau tu pun Malaysian gak."
Tahun lepas balik Malaysia,salah seorang kawan yang belajar kat Uk cakap "orang islam England lagi islam dari orang islam kat Malaysia."
Betul cakap dia. Islam dari segi sikap, perbuatan, dan adab.
Di UK , bertegur sapa dengan sesiapa saja including strangers.
Senyum dengan pakcik posmen.
Akak kaunter yang tak pernah lekang dengan senyuman.
kalau kat Rusia pulak,
Orang sanggup tunggu dan menahan pintu untuk anda.
Strangers yang tolong angkat barang bila tengok anda memikul barang groceries.
Orang awam yang menunggu dan memberi laluan untuk anda keluar dan masuk pengangkutan awam.
Jauh beza dari Malaysia.
Kat Malaysia tak boleh nak lintas jalan.
Frustrate sebab takde satu kereta pun yang berhenti.
Last-last terpaksa melintas macam ayam.
Hey, tau tak, di Moscow if a vehicle didn't stop and bagi pedestrian lalu, and katakan ada accident, pedestrian tu confirm akan menang?
Kat Malaysia orang lagi nak laju adalah, sebab malas nak stop.
Okay, back to square one. Apa yang buat orang Malaysia ni baik sebenarnya?
=)


1 ink-ers:
likey2~btol2,orang malaysia nie xtw tang mana baeknya,,
read the newspaper today?
baby boy mati kne CAMPAK dari tingkat 54..=(
Post a Comment